We helpen je graag verder +31 20 225 1444

Wat zijn de kosten voor een bestelzuil, nu en in de toekomst?

Nieuws

Bij het installeren van een nieuwe bestelzuil komen kosten kijken. Deze initiële
kosten verdien je als het goed is terug door de winst die de zuil je oplevert. Met
een goede bestelzuil in je onderneming maak je bestellen makkelijker, sneller en
laagdrempeliger.

Door de software goed in te stellen implementeer je een alternatieve moderne
bestelwijze naast je traditionele systeem. Hierdoor word je efficiënter, dat levert
meer klanten en dus winst op. Het is daarom niet vreemd dat je eraan denkt om
een bestelzuil in jouw horecagelegenheid te plaatsen. Maar wat is de bestelzuil
prijs en welke extra kosten worden er gerekend na de implementatie?

Factoren die de kosten voor je bestelzuil beïnvloeden

Voordat we ingaan op de prijs die je uiteindelijk voor je bestelzuil moet betalen,
is het goed om aan te geven dat geen situatie hetzelfde is. Er zijn daarom een
aantal factoren die invloed hebben op de totale kosten die jij uiteindelijk voor je
bestelzuil kwijt bent.

  • De omvang van je onderneming.
  • De uitgebreidheid of juist simpelheid van het systeem dat je in gedachten
    hebt.
  • De plaats van de bestelzuil (binnen of buiten).
  • De leverancier die je kiest.
  • De inhoud van het contract dat je aangaat.

5 mogelijke uitgaven voor je bestelzuil

De eerste 3 factoren kan je niet of nauwelijks beïnvloeden. Ze hebben te maken
met je persoonlijke voorkeur en omstandigheden. Maar over de laatste 2 heb je
wel degelijk wat te zeggen. En de variatie die er bestaat in de prijs van jouw
nieuwe bestelzuil, wordt grotendeels door deze 2 factoren bepaald.

Laten we kijken naar de invloed die de leverancier en de inhoud van je contract
hebben op de kosten van je bestelzuil. Er zijn dan 5 verschillende manieren
waarop je kosten kunt maken. Allereerst heb je de initiële kosten voor de zuil zelf
en daarna mogelijke uitgaven als gevolg daarvan. We bespreken ze hier alle 5.

1. De prijs voor de aanschaf van je bestelzuil

Uiteraard betaal je een bedrag voor de bestelzuil en toebehoren zelf. De prijzen voor bestelzuilen variëren van €1000 tot €9000. Deze lopen dus sterk uiteen. Uiteraard hangen deze kosten af van de grootte van je bestelling, maar het is een feit dat er (vaak nieuwe en innovatieve) leveranciers zijn die je hetzelfde kunnen bieden voor een veel lagere prijs.

Het is altijd goed om een vergelijking te maken van mogelijke aanbieders (hierover later meer) en om te bepalen bij wie je het beste waar krijgt voor je geld. Bij Spont, bijvoorbeeld, zijn de aanschafkosten €1000 per bestelzuil en daar krijg je een kwalitatief en duurzaam product voor terug.

2. De abonnementsprijzen voor bestelzuilen

De abonnementsprijzen die je voor je bestelzuil betaalt, worden bepaald door de leverancier. Dit zijn de kosten voor het gebruik maken en huren van de software. Voor deze abonnementskosten zorgt de leverancier dat de software altijd beschikbaar is en regelmatig wordt verbeterd en vernieuwd.

De abonnementskosten voor de software van je bestelzuil zijn gemiddeld €100 tot €250 per maand. Voor de software zelf en de implementatie ervan betaal je vooraf €450. Bij andere leveranciers, zoals Spont, zitten deze kosten bij de prijs van je bestelzuil inbegrepen. Ook dit is dus een belangrijk punt om mee te nemen in je vergelijking.

3. De integratie met je huidige systeem

De kosten voor een bestelzuil houden niet op bij de zuil, de software en het abonnement. Dit nieuwe systeem moet ook worden geïntegreerd in je huidige systeem. De opdrachten die in de bestelzuil worden ingegeven door je klanten, moeten goed binnenkomen en worden verwerkt.

Gaat dit niet zoals het moet, bijvoorbeeld omdat de koppeling niet werkt, dan moet je dit laten corrigeren. Misschien zijn er problemen met je bonnenprinter en komen de opdrachten niet goed door. Het is ook mogelijk dat de bestellingen van de nieuwe bestelzuil niet of niet duidelijk worden getoond op het keukenscherm.

De beste leveranciers zorgen ervoor dat je nieuwe bestelzuil volledig geïntegreerd is, voordat de installateurs je horecaonderneming verlaten. Bij de één zitten deze bestelzuil integratie kosten inbegrepen in de totaalprijs. Bij de ander moet je extra betalen als er iets niet goed blijkt te gaan.

Omdat je twee systemen met elkaar combineert, is dit laatste altijd mogelijk. Maak hier dus ook een punt van als je leveranciers met elkaar vergelijkt en de totaalprijs voor je bestelzuil via hen berekent.

4. Verdere communicatie met je klanten

Een volgende mogelijke kostenpost als je een bestelzuil aanschaft is hoe je de voortgang van de bestelling met je klanten communiceert. Zij hebben doorgegeven wat ze willen kopen en ze hebben al betaald. Hoe weten ze dan dat het klaar is?

Veel ondernemingen gebruiken dan een afhaal scherm. Daarop staat het nummer van de bestelling en de voortgang ervan. De klant ziet in één keer of deze nog in gang is of dat de bestelling klaar is om te worden opgehaald. Ze kunnen dan rustig wachten en eventueel wat drinken. Het is altijd duidelijk wanneer het tijd is om de bestelling af te halen.

Een andere optie is om daar buzzers of een sms-bericht voor te gebruiken. Je laat je klanten daarmee weten dat hun bestelling klaarligt, maar geeft ze geen inzicht in de voortgang ervan.

Bij sommige leveranciers zitten deze losse tools niet inbegrepen in de prijs. Dit zijn bij hen dus extra kosten die je voor je bestelzuil maakt. Bij Spont zit het wel al in de totaalprijs verwerkt. Dat is wel zo gemakkelijk én voordelig.

5. Onderhoud en reparatie

Een laatste kostenpost die te maken heeft met je bestelzuil is onderhoud en reparatie. Wat als je bestelzuil defect raakt? Wat als er problemen zijn met de software? Wat als iemand in je zaak je bestelzuil vandaliseert? Komt er dan direct iemand langs om dit te repareren, zodat je weer snel omzet kan draaien?

Bij sommige leveranciers krijg je een onderhoudscontract en komen ze periodiek langs om je systeem te testen en controleren. Er zijn ook leveranciers met een reparatiedienst voor spoed of minder urgente situaties. Ook dit zijn weer mogelijke kosten die bij je bestelzuil komen kijken nadat hij is geplaatst. Zit dit bij de prijs inbegrepen of moet je daar apart nog voor betalen?

Voorkom onvoorzien verrassingen met een vergelijking

De enige manier waarop je exact inzicht krijgt in de mogelijke kosten voor jouw nieuwe bestelzuil is door een vergelijking te maken van leveranciers. Je kijkt dan niet alleen naar de prijs voor de bestelzuil zelf, maar ook naar de abonnementskosten, naar de kosten voor de integratie, de losse extra tools en het onderhoud.

Vraag offertes op, controleer of deze compleet zijn en bekijk zo welke leverancier het meeste te bieden heeft voor de laagste prijs. Kies voor een leverancier waarbij alle mogelijke extra uitgaven bij de initiële kosten zijn inbegrepen, en je komt nooit voor verrassingen te staan als je de rekening krijgt. Je houdt de kosten voor je bestelzuil beperkt én weet zeker dat je voor de lange termijn met een kwalitatieve partner in zee gaat die jou winst gaat opleveren.

Gepost op

09 Dec 2022

Gepost door

Pim